Wednesday, May 18, 2016

Suspending and Releasing Young Children with Behavioral Issues

Schools that Release Children due to ‘Behavioral’ and Developmental Delays:  

Scenario 
You’re sitting at your desk at work, or walking the floors of the hospital, or working from home and your phone rings.  It’s your preschooler’s program director.  He/She is telling you about the day that your child has had. You are told that your child wouldn’t listen to teachers.  Perhaps he/she hit or kicked other children, ate glue and paint, hid from the teacher when it was time to line up outside, etc.  Further, you will need to sign an incident report at pick up time.  Perhaps a couple days go by and you receive another negative call... And perhaps another one.  In some programs, there will come a day when the program director is going to call you and ask for your child to be removed from the program. As a parent, you will be very frustrated.  

There are programs that release and suspend young children from their programs due to negative behavior.  Having directed programs in the past, it is very important for educators working with young children to gain experience in aggressive play in children. Further, when proper communication channels are in place e.g. Educators are able to meet with families and collaborate solutions for behavior in the classroom. If educators are not able to work with children who may have developmental delays or behavioral delays, they need to be replaced with educators that are more adept for that type of environment.  According to the U.S. Department of Education, the three most prevalent disability categories among children 3-5 years old in 2012 were:
· Speech or language impairments: 44.7 percent
· Developmental delay: 37.2 percent
· Autism: 7.8 percent
What is being done to help children experiencing those disabilities? Many program directors and owners have viewed children with disabilities as problematic, and many find it very difficult to serve those children and their families.  Much of their decision is in part, the business attempting to manage their budget, hiring less skilled and educated teachers.  Programs that have done this well have followed the ADA specifications.  Any educational environment that is open to the public, and not a religious entity is required to accomodate children with disabilities.  




Can a child care/preschool director release children experiencing those disabilities, legally?  
It is always a good idea for families to be open and honest when they decide to enroll their children in a child care facility. Families tour facilities and many ask questions about the facility, but it is important that families express concerns that they may have about their children.  If an Individualized Family Service Plan or an Individualized Educational Plan has already been initiated, they should share the document and ensure that the director and classroom teacher has the ability to perform the standards and recommendations of the plan. Once the expectations have been set, the educators that come in contact with the child must follow through and provide the inclusive environment as expected. A release of the child, because the school is suddenly unable to serve the child, seems as though it would be illegal.  
The American with Disabilities Act protects children, even those in child care facilities.  However, religious entities have some exemptions.  Additional information about exemptions is available on the American with Disabilities Act website, http://www.ada.gov/chcaflyr.htm


No comments:

Post a Comment